הכירו את ראשת המחלקה

פרופ' ליסה מוריס, ראשת המחלקה ללימודים קלאסייםפרופ' ליסה מוריס

תואר ראשון בלימודים קלאסיים, אוניברסיטת קיימברידג'

תואר שלישי (במסלול ישיר) בלימודים קלאסיים, אוניברסיטת בר־אילן

כמה פעמים שאלו אותך "מה תעשי עם תואר במדעי הרוח?" איך התפתחו התשובות שלך במשך השנים, ומהי תשובת המחץ שלך היום?

הרבה אנשים רוצים ללמוד על העולם העתיק וממש מתעניינים בנושא, אבל שואלים מה נעשה עם תואר כזה? איפה אני יכול למצוא עבודה עם תואר כזה?

האמת היא שאפשר לעשות המון דברים עם תואר במדעי הרוח ובלימודים קלאסיים, כמה מהם קשורים לנושא הנלמד עצמו, אבל רבים אינם קשורים בתוכן הלימודים, אלא במיומנויות שרוכשים בהם. ויותר מזה, הרבה פעמים התחום אפילו פותח דלתות: מעסקים מקבלים מאות קורות חיים, רובם די דומים זה לזה, וכשהם נתקלים לפתע בפרט מעניין, חריג ואפילו מרשים כמו ידיעת השפה הלטינית או השפה היוונית העתיקה, הם עוצרים ומסתכלים שוב. הרבה פעמים זה כל מה שצריך כדי להתקבל לראיון עבודה.

נוסף על כך, המיומנויות שאנחנו מלמדים מכינות את הסטודנטים והסטודנטיות שלנו לביצוע משימות רבות על הצד הטוב ביותר. הבוגרים והבוגרות שלנו הם ביקורתיים, ניחנים ביכולת כתיבה וברהיטות דיבור, החשיבה שלהם פתוחה והם מתעניינים בכול וסקרנים מאוד.

אפשר ללמוד לימודים קלאסיים בתואר דו־חוגי ולשלבם עם מגוון רחב של מקצועות ותחומים באוניברסיטה, והידע שאנחנו מפיקים רק עוזר ומשלים את הידע שרוכשים במקצועות האלה. אנחנו מלמדים על עולמות ועל תרבויות שלמות בתקופה חשובה ומעניינת, ידע זה מאפשר לנו להביא מבט ביקורתי ועמוק הרבה מהממוצע על העולם שלנו היום. כך פסיכולוג יהיה פסיכולוג טוב יותר, מתכנתת תהיה מתכנתת טובה יותר, ואפילו מהנדס יהיה מהנדס טוב יותר – אם למדו אצלנו.

מה הביא אותך לתחום? ולמה ללמוד דווקא לימודים קלאסיים היום?

פשוט מאוד! התעניינות בנושא ואהבה לנושא! גדלתי באנגליה, למדתי לטינית וגם יוונית עתיקה בבית הספר ובתואר בראשון היה טבעי בעבורי להעמיק בלימודים קלאסיים. את התואר למדתי באוניברסיטת קיימברידג'. 

ולמה ללמוד דווקא לימודים קלאסיים היום? אנחנו, פה בישראל, כמו באנגליה, היכן שגדלתי אני, חיים בארץ מלאה בהיסטוריה, ובייחוד בשרידים מהתקופות שהיוונים והרומאים חיו ושלטו במקום. העולם הקלאסי הוא גם העולם שבו חיו חז"ל – איך אפשר להבין את המשנה בלי להכיר את העולם שבו חיו כותביה? הדבר דומה לניסיון להבין שו"תים על השואה בלי להבין את הרקע שממנו הם צמחו! 

אבל מעבר לזה, תחום הלימוד שלנו פשוט מדהים! אנחנו מתעסקים עם כמה מהטקסטים ומחפצי האמנות היפים בתולדות האנושות, אנחנו לומדים על תקופות מעניינות ביותר בהיסטוריה, אנחנו דנים ביצירות פילוסופיות שכתבו אלה שייסדו תחום זה של הגות, ויש עוד. אנחנו אפילו עוסקים בהשפעה של יוון ורומא על העולם המודרני שלנו – תחום שנקרא "התקבלות הקלאסית" – שמגלה עד כמה העולם העתיק עדיין רלוונטי וחשוב לנו היום. וכפי שציינתי קודם, לימוד נושא לא שגרתי, אעז ואכתוב מגניב כל כך, גם עושה רושם חיובי על מעסקים ועל אנשים שתפגשו בכל מיני צמתים ומוסדות. 

אולי השאלה צריכה להיות – למה לא ללמוד דווקא לימודים קלאסיים היום!

תוכלי לספר לנו אנקדוטה מעניינת מהחיים האקדמיים שלך?

לפני שלוש שנים הקמת​י פרויקט עם ד"ר איילת פאר מהמחלקה שלנו בעבור ילדים עם אוטיזם. ​השתמשנו במיתולוגיה הקלאסית כדי לעזור לי​לדים ולילדות שהשתתפו בפרויקט להתמודד עם רגשות מורכבים​. הפעילות​ היתה מרגשת מאוד לכל המשתתפים, וגם בשבילי. המילים שריגשו אותי ביותר היו של המורה של הכיתה, שכתבה בסוף הפרויקט​:

מסע הגיבורים חשף את הילדים לעולם תוכן שחלקם כבר מכיר ומתעניין בו. דבר שאפשר להם לחלוק בהתלהבות בידע שלהם ולקחת חלק פעיל במפגשים. הסיפורים שעובדו, לצורך הפשטה של הרגשות המורכבים, ולוו בסרטונים כבשו את כולם וגם את הצוות.

באמצעות החיבור לתוכן ולסוגיות הרגשיות שהועלו, התאפשר שיח רגשי בו עודדתי את הילדים להיזכר במצבים בזיכרונות ובחוויות דומות מהעבר ומחיי היום־יום. הילדים נפתחו וסיפרו על מצבים דומים בחייהם, וגם שיתפו בחוויות קשות כמו דחייה, פחד וקנאה.

הרגשות שהתייחסנו אליהם במפגשים הוטמעו בשפה של הכיתה, ודאגתי לשיים אותם במצבים ובאירועים שונים במהלך השבוע בכיתה.

המסע שבנוי כמשחק מתפתח, יצר רצף בין המפגשים שהחזיק את הילדים סקרנים ובנכונות גבוהה משבוע לשבוע. הילדים דאגו לא להחמיץ מפגש. היו מקרים בהם אחד הילדים לא היה יכול להגיע ודרש שנשלים לו את המפגש שהפסיד במהלך השבוע.

תלינו את עבודות היצירה מהמפגשים ואת מפת המסע בכיתה. חברים שבאו לכיתה הסתקרנו שאלו שאלות והילדים היו מסבירים. ילדים מכיתות אחרות ביקשו גם הם להשתתף בפעילות כזו של מסע הגיבורים. בתום מסע הגיבורים הילדים ביקשו מסע נוסף.

המסע היה חוויה בלתי נשכחת עבורי ועבור הילדים.

מהם השילובים האקדמיים המומלצים לדעתך לצד הלימודים במחלקה לימודים קלאסיים? מהו הערך המוסף של השילובים הללו ללומד, מה מביאים עמם בוגרי שני התחומים למקום עבודה פוטנציאלי?

בוודאי יש מקצועות שמשתלבים באופן מובהק עם לימודים קלאסיים, זאת אומרת שיש חיבור בין המקצועות, לדוגמה פילוסופיה, היסטוריה, ארכאולוגיה, ספרות אנגלית וספרות משווה. אבל יש גם מגוון גדול של מקצועות שבמבט ראשון נראים לא ממש קשורים, אבל הם שילוב מצוין: קרימינולוגיה לדוגמה, ואנתרופולוגיה, הם מקצועות שכמו לימודים קלאסיים בוחנים בהם התנהגויות ותופעות חברתיות; בלימודים קלאסיים אנחנו בוחנים כיצד התייחסו לנושאים דומים בתקופה העתיקה ואת ההשפעה של תרבות הזאת עד ימינו. גם מתמטיקה ובמדעי המחשב משתמשים בצורות דומות של אופני חשיבה ולוגיקה, כאלה שגם לימוד השפות העתיקות משתמש בהם. פסיכולוגיה, שמנסה להבין את הרגשות של האדם, הוא נושא שאנחנו מעמיקים בו בלימוד טקסטים עתיקים, למשל בטרגדיה היוונית. בעצם כל מקצוע יכול להתאים לתחום זה מפני שבלימודים קלאסיים אנחנו מסתכלים על העולם כולו במשך תקופה ארוכה בתחילתה של ההיסטוריה של תרבות המערבית.

מה מייחד את המחלקה שלך בפרט ואת הפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת בר־אילן בכלל?

יש דברים רבים שמייחדים אותנו, אבל אולי מתאים יותר להביא כאן דווקא דברים ששמעתי מסטודנט שלנו ביום הפתוח, כשדיבר עם מועמדים חדשים, הוא אמר: "זה פשוט נפלא! שיעורים הכי מעניינים, הכי כיפיים שיש, אפילו הפקנו הצגה בקורס סדנת התיאטרון! למדנו על הרקולס ועל איך העולם העתיק משפיע על דיסני, למדנו על אפלטון ויוליוס קיסר! והמרצים – כולם אכפתיים. אני כל כך שמח שבחרתי במחלקה הזאת." 

דבריו ממש חיממו את לבי, ואין לי מילים להוסיף! 

מהו הכלי החשוב ביותר או היכולת שיש לפתח לעוסקים במדעי הרוח?

אם נציץ לחדר העבודה שלך, איזה חפץ מעניין, אולי מפתיע, נמצא בו?

מחשב נייד עם שני מסכים, והרבה ספרים! גם טקסטים עתיקים וגם מודרניים, וגם מקורות משניים – כולל פרסומים שלי. ונוסף על כך, לוח קיר ועליו תמונות משפחתיות וציורים של הנכדים שלי, ציטוטים מצחיקים, כרטיסי ברכות ועוד...